05 Jun 2015

PART 3: Betul ke Sakit??





Leha nekad! Segala persoalan yang bermain di mindanya perlu dirungkai. dia sudah penat berteka-teki.

“Korang tak duduk sekali ea? Kalau dah nikah, kenapa dia tinggalkan kau kat sini dengan anak-anak?  Suami apa macam tu? Baru je aku nak respect.” kata Leha. Marlia tergamam..

“Astaghfirullah… sape yang nikah? Apa yang kau fikir sebenarnye ni Leha?”Marlia kembali menyoal.

“Laa.. bukan ke kau bawak aku kat sini sebab nak kita sama-sama belajar dan mencari nikmatnya BERCINTA. Bukan ke ustaz tu tadi suami kau? Dan budak perempuan dan budak lelaki dalam surau tadi anak korang?” Leha mula menyuarakan kekeliruannya.

“Leha,, leha,, aku tak kawin lagi lah.. umur pun baru 23.. tulah kau.. jangan terlalu sempitkan difinisi sesuatu perkara.. cinta dan bercinta tu kan luas maksudnya.. dari tadi aku senyap je,  sebab aku tahu kalau aku expalain kat kau pun, belum tentu kau nak terima dan ikut aku. ustaz tadi salah seorang staf kat sini.  Budak-budak tu penghuni kat sini.  Bila  aku nampak kau dah mula boleh terima semula sedikit pengisian dari majslis Ilmu tadi, pling tidak, aku rasa lega sebab aku tahu masih ada iman dalam hati sahabat aku ni.” Marlia mula merungkaikan kekusutan sahabatnya. 

Leha hanya mendiamkan diri sambil memerhati sahabatnya.  'boleh percaya ke Lia ni?' 

“Cube kau tengok tu.. BAIT AL- MIFTAHUL RAUDHAH. Kalu kau nak tahu, kawasan ni dibina untuk membela anak-anak kecil yang ditindas oleh orang-orang yang tak bertanggungjawab. Tempat ni baru je di buka 5 bulan yang lepas dengan bantuan umi aku dan kenalan-kenalannya. aku hanya menyumbang sedikit dari duit biasiswa bulanan aku untuk tubuhkan tempat ni. dan 

Zainab tadi merupakan orang pertama yang aku jumpa dan kehadiran dia dalam hidup aku buat aku rasa yang hidup mereka perlu kan sebuah pembelaan. Zainab tu baru umur 8 tahun. dia dan kanak-kanak seusianya dipergunakan oleh orang yang kononnya merupakan seorang pengetua pusat tahfiz. diorang dikerahkan untuk menagih simpati rakyat malaysia untuk memberi sumbangan. lepas aku sembang-sembang dengan zainab aku nampak dia macam takut-takut. 

selama seminggu aku dan umi aku ikut dia dan cube kesan dengan siapa mereka berhubung. rupa-rupanya Zainab dan kanak-kanak lain terkepung di bawah satu sindiket. lepas buat laporan, orang tersebut ditangkap dan aku dibenarkan bawak budak-budak tu balik ke rumah aku. memandangkan mereka anak yatim piatu. ada 15 orang semuanya.  12 perempuan dan 3 lagi lelaki. kebetulan ada kawan umi aku nak jual kawasan chalet dia dengan harga yang sangat rendah. dari situlah kami mula menapak. ” Kata Marlia. Leha terlopong mendengar penjelasan awal Marlia.

“Tapi kenapa kau buat semua ni? Kau kan masih belajar? Boleh ke kau  fokus pada banyak bende dalam satu masa??? Aku betul-betul pelik dengan kau ni Lia.” Leha kembali menyuarakan apa yang terbuku di mindanya.  

“ kau nak tahu kenapa aku buat semua ni? Aku harap seandainya aku meninggal dalam keadaan aku masih menuntut ilmu dan aku tak sempat habiskan pengajian aku,  pling tidak pun aku lega sebab aku dah salurkan duit yang diamanahkan  tu ke tempat yang betul. anak-anak kat sinilah yang akan sambung cita-cita aku menuntut ilmu. 

Lagipun masih banyak lebihan duit biasiswa aku. Aku berulang dari sini ke kampus. Aku x duduk asrama sebab nilah.. sebab aku nak jaga tempat ni dan nak jimatkan kos perbelanjaan aku sepanjang aku menuntut ilmu. Semua kemudahan dah ada kat sini. sungai pun ada kat belakang tu. Walaupun agak jauh dari kampus, tpi aku tak kisah. Semakin sukar perjalanan kita nak dapatkan sesuatu,, semakin kita hargai apa yang kita dapat.  

Setakat ni, alhamdulillah aku masih boleh imbangkan antara belajar dan tugas aku kat sini. Kau nak tahu kenapa rumah ni dinamakan BAIT AL- MIFTAHUL RAUDHAH?” Marlia bertanya kepada sahabatnya.

“kenapa? ” leha bertanya kembali.

“Rumah kunci pintu syurga…  Ada impian aku di sebalik nama tempat ni. Kau tahu kan, dari kecik lagi aku teringin nak jadi hafizah. Tapi aku tak pasti aku mampu atau tidak. Cuma yang aku mampu hanyalah berusaha untuk menghafal sebanyak mungkin ayat-ayat Allah  sebelum ajal menjemput aku. Dengan harapan biarlah saat nyawa aku diambil, aku masih dalam usaha untuk menjadi salah seorang yang memelihara ayat-ayat Allah. 

Di sini, semua anak-anak kecil yang kami jaga akan diterapkan dengan ilmu al-quran. Mereka akan dilatih untuk mengahfal Al-Quran. Aku harap mereka yang ada di sini menjadi kunci pintu syurga buat insan-insan di sekeliling mereka. biar kemana pun mereka pergi cahaya Islam ada dalam diri mereka. dan mereka mampu menyalakan lilin harapan buat orang lain. ” tanpa sedar air mata Marlia menitis. Dibiarkan sahaja air mata tersebut meresap ke dalam purdahnya.

 “ owh..  Nasib baik aku tak bukak mulut depan ustaz tadi. Kalu tak aku malu, kau pun malu. Heheh. Sory lah Lia. Apa-apa pun aku kagum dengan kau.  Sekarang aku mula faham maksud bercinta yang kau katakan tu ialah tempat ni? Anak-anak kat sini? Ilmu yang ada kat sini? Subhanallah sungguh luas makna cinta rupanya. Aku tak sangka aku besahabat dengan seorang pencinta agama macam kau” Leha mula menyatakan pemahamannya kepada Marlia.

“yup! Kat sinilah aku menambahkan cinta aku pada DIA. Setiap kali aku tgok kegembiraan budak-budak ni, setiap kali tu lah aku akan mendoakan agar kegembiraan mereka berkekalan walaupun mereka dilanda ujian dalam kehidupan. Kami di sini akan berusaha mendidik anak-anak kat sini dari segenap sudut. bile budak-budak ni dah naik tingkatan satu, mereka akan di hantar ke sekolah ustaz Fahmi tadi yang menerapkan sistem pembelajaran yang lebih sistematik dan seimbang. ” sedang asyik mereka berbual. Zainab mendekati mereka. 

“Umi lia.. lama nya umi lia sembang dengan acik leha. Jomlah masuk.. kami dah lama tunggu umi lia.. ” ujar zainab sambil menarik tanagn leha dan Marlia.

“Ya Allah! Umi minta maaf sayang.. ok-ok jom kita masuk.. tpi kejap umi nak ambil beg acik leha dalam kereta.” Mereka bertiga melangkah ke bonet kereta.. 

sebaik sahaja semua barang dikeluarkan, mereka bertiga sama-sama melangkah ke dalam rumah kecil tadi. Belum sempat mereka memberi salam, tiba-tiba terdengar alunan suara anak-anak tersebut. 

“Allah selamatkan kamu.. Allah selamatkan kamu.. Allah selamatkan umi lia .. Allah selamat kan kamu.. selamat hari jadi umi lia..  umi lia cepat potong kek. ” subhanallah.. entah macam mana dia sendiri lupa tarikh hari jadinya. Air matanya tak dapat ditahan dari teru mengalir. Dah macam empangan pecah pulak. Kalu tadi dia beriya memaksa leha berhenti menangis,, sekarang dia pulak yang menangis.. baru sahaja Marlia hendak memotang kek, tiba-tiba...

“umi lia, tadi kan,  bonda lisa buangkan semua lilin yang kedai tu bagi.. bonda kata umi tak suka lilin.. betul ke umi.. ? lilin tu kan cantik.. nanti boleh lah umi lia buat permintaan pada Allah sebelum umi Lia potong kek. ” tanya salah seorang budak. 

subhanallah.. mereka masih terlalu kecil. Mungkin umi tak  nak terangkan panjang-panjang pada diorang. Umi memang seorang ibu yang penyanyang. Setiap inci kesukaan dan kebencian anaknya dihafal. Marlia memandang uminya sambil tersenyum.  

Marlia mengangguk . “ Btul tu Linda,, sebenarnya orang barat  yang suka buat macam tu, pasang lilin, lepastu sebelum potong kek diorang mesti buat hajat. Kite tak boleh tiru diorang. Allah tak suka. Kita kan orang Islam. Lagipun kalau kita nak mintak sesuatu dengan Allah, kita tak perlukan lilin. Sebab Allah dengar semua permintaan kita.  Ha! Lagi satu, lilin tu bukannye boleh makan pon.. kalau pasang lilin, lepas tu lilin tu menitik atas kek ni, macam mana kita nak makan kek ni? Btul tak?  ” Marlia  menjelaskan perkara yang sebenar.  Semua kanak-kanak tersebut mengangguk tanda faham.

“okay, sekarang sebelum umi Lia potong kek, jom sama-sama kita doa dengan Allah apa yang kita nak mintak.. semua tadah tangan dan berdoa dalam hati.” Marlia cuba memancing minat mereka untuk berdoa dalam apa keadaan sekalipun. 

Bagi Marlia teori tak akan lengkap tanpa praktikal. Setelah selesai jamuan makan mereka, kanak-kanak tersebut masuk ke bilik masing-masing. Ada empat bilik semuanya. Satu bilik memuatkan 4 orang.  Memandangkan penghuninya tidak ramai, cukup 3 bilik untuk memuatkan 12 orang kanak-kanak tersebut. Manakala satu bilik lagi memang disediakan untuk penjaga. Dari depan memang nampak kecil tapi hakikatnya ia sebuah chalet yang selesa dan luas. Leha dan Marlia memasuki bilik yang disediakan khas untuk mereka.

Leha menghempaskan tubuhnya ke atas katil. “Ahhh… leganya dapat baring.. Lia.. oo lia..” leha memanggil sahabatnya. Marlia yang baru sahaja hendak melangkah ke tandas terus berpaling menghadap Leha.

“yea.. kenapa cik leha sayang?” Marlia bertanya.

“aku.. aku… nak mintak maaf kat kau atas segala salah silap aku pada kau selama ni. Aku selalu perlekehkan kau. Aku selalu kutuk kau. Aku  langsung tak sedar yang kawan aku ni hebat rupanya. Aku nak belajar BERCINTA macam kau… belajar cinta pada Agama kita.. kalau kau tak keberatan,, boleh tak aku nak jadi sebahgian dari warga Bait Al-Miftahul Raudhah ni.?  Aku nak tinggal sini.. aku nak dekat dengan kau sebab baru aku sedar dengan mendekati kau hati aku rasa dekat dengan Allah.” Leha melangkah mendekati Marlia.  Tangan marlia dicapai lalu digenggam.

“Lia, mulai saat ni, aku nak perbaharui niat persahabatan aku dengan kau. Aku mengaku sebelum ni aku dekat dengan kau sebab kau pandai dalam sergala hal.  dan setiap kali ulangkaji dengan kau sebelum exam, banyak yang kita study masuk exam. Aku ingat kau dapat soalan spot dari penyarah kita. kau kan rapat dengan pensyarah. ” leha meluahkan apa yang terbuku dihatinya. Dia perlu jujur keraan Lia selalu pesan tuk membina persahabatan yang sejati kejujuran sangat penting untuk saling menguatkan.

Marlia memeluk sahabatnya. Dia tidak dapat menahan rasa sebak. Akhirnya Allah makbulkan permintaanya untuk memiliki sahabat sejati.  Sudah sekian lama dia menanti saat seperti ini. “Leha, aku tak sangka, Allah dah tunaikan permintaan aku. Dah lama aku tunggu saat macam ni. Setiap kali aku sedih dengan perbuatan kau pada aku, setiap kali tulah aku berdoa supaya Allah dekatkan hati aku denagn hati kau. Tak kira walau sebesar mana pun ujian yang melanda persahabatan kita. kau nak tahu kenapa? Sebab sahabat sejati memang tak boleh dicari. Melainkan kita yang membinanya. Sebab tu aku terus bertahan untuk membina cinta sejati antara kita. 

Dan aku nak kau tahu kau adalah sahabat aku dunia dan ahkhirat. Dan kita akan sama-sama imarahkan tempat ni. Sem depan kau boleh lah duduk dengan aku kat sini. dan buat pengetahuan kau, aku tak pernah dapat soalan spot. apa yang aku buat, istikharah sebelum 3 minggu peperiksaan bermula. istikharah supaya Allah beri petunjuk apa yang perlu aku tekanakn supaya Ilmu yang aku pelajari sebelum ni dapat di kembangkan.” Saat itu air mata mereka tumpah atas dasar kasih dan sayang kerana agama.
                                                                                ***

Daun-daun kering bergururan dihembus angin petang. Sudah 3 hari mereka meluangkan masa bersama warga bait al-miftahul raudhah. Kini Leha benar-benar merasai nikmatnya bercinta. Keletah kanak-kanak disini membuatkan hatinya benar-benar terpaut. Bagi leha, bercinta dengan kanak-kanak lebih bahagia. Diorang tak pandai berbohong. 

Segalanya tentang mereka lahir dari sebuah kejujuran. Kalau sayang maka sayanglah yang keluar dari mulut mereka. kalau benci, maka bencilah yang keluar dari mulut mereka.  Saat leha sedang leka memerhatikan kanak-kanak tersebut bermain batu seremban tiba-tiba pinggangnya dicucuk. Apa lagi melompatlah leha sambil membuka langkah silatnya.

“Ha! Jangan dekat. Kalau tak aku tendang kau! ” leha memberi amaran. Marlia dan kanak-kanak yang berada di situ tertawa melihat tindak balas Leha. Leha yang tersedar dari latahnya, mula mengejar marlia dan kanak-kanak tersebut. Maka riuhlah halaman tersebut dengan gelak tawa mereka. setelah penat berlari mereka bersila di atas rumput.

“Amboi lajunya adik-adik ni lari. Penat acik Leha kejar. ”Leha melepaskan lelahnya. Zainab mendekati Leha dan duduk diatas pangkuan leha.

“Acik leha.. boleh tak kami nak panggil acik leha ni sama macam umi Lia.. kami nak panggil umi Leha.. kami sayang umi Lia dengan acik Leha.. kami tak ada ibu ayah. Diorang tak sayang kami macam umi Lia dengan acik Leha sayangkan kami.”   Leha terkedu.

“boleh saying.. mulai hari panggil Umi Leha yea.. umi Leha pun saying zainab dan adik-adik.” Leha mengusap kepala zainab dan menciumnya.

                                                                               ***

Hari ini, mereka akan bertempur di medan pepriksaan. Ketika di luar dewan marlia mendapatkan sahabatnya. “Lia, jom kite duduk kat hujung dewan kejap. Kita baca doa same-sama. ” leha mengangguk lalu mengikut langkah sahabatnya.

Sebaik sahaja selesai berdoa tiba-tiba seorang lelaki jatuh betul-betul dihadapan mereka. Dalam keadaan yang tergesa-gesa dia bangun semula sambil berlalu pergi setelah memandang Leha dan Marlia. Rupa-rupanya lelaki tersebut terpijak kulit pisang di tengah koridor. Dan yang paling mengejutkan, lelaki itu adalah jejaka idaman yang telah buat Leha terjatuh cinta.


“Marlia.. betul ke jatuh ni sakit???” leha berkata sambil memandang sahabatnya, cuba mengimbau kenangan lalu.. haha.. “Entahlah leha.. tapi dari gaya dan muka mamat kasanova tadi,  aku rase btul lah jatuh tu sakit. Hihi. Tak  ada jatuh yang membahagiakan.” Marlia tersenyum. akhirnya mereka sama-sama tertawa.  

Penulis: Panda Bulat







♥syukran si comel kerana sudi membaca di sini,jangan lupa tingalkan komen yew sayang^^♥

0 Massage:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
© Copyright | All Right Reserved by Site Owner