12 November 2015

IKHTILAT




Assalamualaikum..


Beberapa orang kenalan berkongsi dengan saya yang mereka jatuh cinta lebih daripada 2 orang dalam 1 masa. Dan ada juga yang dicintai oleh ramai lelaki sekaligus.
kemudian mereka nyatakan yang mereka keliru siapa yang harus menjadi pilihan.
bila saya buat sesi soal jawab dan selidik punca berlakunya sedemikian akhirnya saya dapat satu jawapan iaitu " ikhtilat "

sebenarnya perasaan suka bahkan jatuh cinta itu fitrah. Ianya satu anugerah dari Allah.
Tetapi jika kita gagal meletakkannya ditempat yang betul dan cara yang salah maka fitrah itu tadi akan bertukar menjadi fitnah yang merosakkan diri sendiri.
sebagai contoh hari ni awak layan seorang ajnabi A tanpa urusan yang mengharuskan tak mustahil awak akan jatuh cinta dengannya.

kemudian esok layan lagi ajnabi B dan C pula hatta sekadar suka2 sekalipun atau kawan, tapi tetap tanpa urusan yang mengharuskan, tak mustahil juga awk akan jatuh cinta kepada B dan C pula.
sama juga dengan mereka yang dah berpunya, dah ada suami/isteri, janganlah cari pasal pergi layan ajnabi tanpa urusan yang mengharuskan.
Jangan terpedaya dengan tablis iblis

=======================================

Jagalah ikhtilat, kita mungkin akan jatuh cinta dengan orang yang berbeza setiap hari
jika dah ada yang halal, jagalah dan jadilah yang terbaik. Kerana kita bakal jadi mayat, jangan sia-siakan peluang hidup yang ada.
jika belum ketemu, sabarlah dan perbanyakkan doa serta perbaiki diri dan amalan.
cover your aurah fully, lower your gaze and alert your social limit.
Ya Rabb thabit quluubana 'ala dinikk wa tho'atik


Di petik dari Fb : Siti zaleha

♥syukran si comel kerana sudi membaca di sini,jangan lupa tingalkan komen yew sayang^^♥

Jodoh yang sempurna



Jodoh.. 
emm, mungkin tema asyik  untuk dibahas.  kebetulan penulis juga belum tau erti jodoh sebenarnya.  okey kita cuba untuk menulis dalam artikel ini.

Bila kita akan tahu dia adalah jodoh kita atau bukan..? 
apa saat kita bertemu dengan seorang gadis atau jejaka, saat pandangan pertama kita ada rasa, mungkin kata yang lebih kerana ada "chemistry".

Jika anda menjawab belum tentu, ya mungkin memang belum tentu, penulis pun juga sependapat dengan itu. atau mungkin saat sepasang kekasih bisa memutuskan ke jenjang pernikahan, sebagian besar pembaca juga berfikir begitu.  kalau memang begitu, bagaimana dengan peristiwa perceraian.

Okey penulis pernah mendengar cerita..
 Suatu ketika ada seorang murid betanya kepada gurunya perihal jodoh.

Murid : Guru, apa sebenarnya arti Jodoh itu, dan siapakan yang bakalan menjadi jodohku.

Guru : Jika kamu pengen tau apa arti jodoh itu, pergilah kamu ke taman dan ambilkan aku satu bunga yang kamu anggap paling indah.

(muridpun bergegas untuk pergi ke sebuah taman, dan saat itu murid kembali ke hadapan gurunya dengan tangan kosong)

Guru : Mana bunga yang kamu pilih sebagai bungan terindah dari taman itu, kenapa kamu kembali dengan tangan kosong.

Murid : Saya bingung guru, ketika saya memilih satu bunga, saya melihat bunga yang lebih indah dari yang saya pilih. tetapi setelah saya memilih bunga yang indah itu saya melihat bunga yang lebih indah lagi guru. lalu saya kembali tanpa memilih satupun bunga, karana saya takut ada bunga yang lebih indah lagi dari bunga yang saya pilih.

Guru : Apakah kamu sudah tau arti jodoh sebenarnya..?

Murid : Belum guru, soalnya guru belum menjelaskan sama sekali kesaya tentang apa arti jodoh itu.

Guru : Baiklah, aku akan membeikan satu kali kesempatan kepada kamu.

Pergilah kamu ke hutan dan pilihkan saya satu pohon yang kamu kehendaki.
(murid pun segera bergegas pergi ke hutan dan mengitari hutan itu, dan dia mengambil satu pohon untuk dibawa ke gurunya)

Murid : Ini guru satu pohon yang guru minta..
Guru :sebenarnya kamu telah mengerti apa ari jodoh itu.
Murid : "Muridpun tambah bingun...".. maksud guru..?

Guru : Baiklah, akan aku jelaskan..
Pertama aku menyuruh kamu pergi ke taman untuk memilih satu bunga terindah tapi kamu malah tidak membawakan satupun bunga itu kepadaku.
Yang kedua kamu aku suruh untuk pergi kesebuah hutan untuk mengambilkan salah satu pohon yang ada di hutan itu, trs kamu mengambilkan satu pohon kepadaku.
Intinya, jika kam mencari jodoh untuk mencari yang terbaik, sampai kapanpun kamu tidak akan pernah mendapatkannya, karena apa yang terbaik yang ada di dunia ini itu pasti aa yang lebih baik.
sapi saat kamu bisa memutuskan salah satu untuk kamu pilih, sebenarnya itu adalah jodoh kamu, tinggal bagai mana kamu bisa menjaga jodoh kamu itu.

dari cerita di atas mungkin pembaca bisa mengambil satu hikmah dari cerita itu.



♥syukran si comel kerana sudi membaca di sini,jangan lupa tingalkan komen yew sayang^^♥

11 November 2015

JAKET MUSLIMAH LABUH



Anda sedang mencari jaket Muslimah?? .
haaa.. ramai yang cakap susah nak cari yang labuh,


.
CUBALAH koleksi terbaru kami,
ada pelbagai warna yang menarik seperti warna PASTEL 
dengan rekaan yang belum ada di pasaran!


NAJWA AHMADAN adalah pilihan terbaik untuk 
koleksi JAKET LABUH & BLOUSE yang TAHAN LASAK,
.
 REKAAN TERKINI dengan tawaran harga yang lebih RENDAH dari pasaran. 
Dengan wang RM100 anda boleh dapat baju yang labuh dan siap ada baki lagi .
.

.
(✔)CANTIK DAN ELEGENT
.
(✔) LABUH DAN FLARE CUT
.
(✔) MINUMUM IRONING
.
(✔) SESUAI UNTUK DIJADIKAN HADIAH YANG TERSAYANG
.
(✔) NURSING FRIENDLY
.
(✔) WUDHU' FRIENDLY . .
.
Jangan risau kami ada jual di sini
.
Jom follow
.
@bidadariummi93
@bidadariummi93
@bidadariummi93
.
.
Harga kasih sayang untuk anda semua ✌✌✌
.

Dapatkan koleksi muslimah yang lain di
.
@bidadariummi93 .
atau whtsap kami di .
.
#0194368780
#0194368780 .

Dapatkan juga promosi Pendaftaran #AgenTopup di ig kami .
@bidadariummi93


                                      Anda juga boleh terus whtsp kami untuk sebarang pertanyaan atau detail saiz dan stok yang availble ye 


                         







     
♥syukran si comel kerana sudi membaca di sini,jangan lupa tingalkan komen yew sayang^^♥

10 November 2015

KHAWIN



[KAHWIN]


Pesanan buat yang belum kahwin.. kita hanya akan benar-benar mengenali seseorang SETELAH KAHWIN dengannya, tidur sebantal, makan sepinggan, duduk sebumbung. Baru tahu masa itu dia tidur berdengkur, baru tahu rupanya jenis lepas berak tak reti flush, baru tahu cepat stress kalau ada masalah.. baru tahu pemarah apabila ditegur.. baru tahu.. baru tahu..
Bercinta hatta 10 tahun, gayut tiap2 malam, dating tiap2 hari BELUM CUKUP untuk mengenali seseorang.

Kahwin bukan hanya tentang dating halal, snap gambar romantik dapat konvo sama2, boleh pegang2 tangan, boleh makan bersuap, semua yang sweet2 manis2 (sampai diabetes katanyaaa), everything goes smooth all the time & live happily ever after.
Kalau kamu lihat yang INDAH-INDAH drp kawan yang baru kahwin.. itu semuanya hanya apa yang dia mahu perlihatkan kpd dunia.. realitinya susah payah perit air mata yang disembunyikan.. siapa yang tahu?

Kita hidup di alam realiti, bukan fantasi. Jangan hanya berangan yang indah2 tanpa memikirkan AMANAH dan TANGGUNGJAWAB yang bakal dipersoalkan.
Alasan sudah kenal lama sangat atau untuk 'elak maksiat' saja TIDAK CUKUP untuk kahwin segera. Sebab jika masa bujang gunakan alasan kahwin untuk pelihara maruah bagaimana kamu yakin kamu dapat menjaga maruah selepas nikah?

Kalau sebelum kahwin tidak mampu bersabar atau bertahan dengan ujian yang kecil/sedikit, bagaimana kamu jangkakan untuk bersabar dan bertahan dengan ujian yang besar/banyak selepas berkahwin?

Bersediakah kamu.. pulang kerja penat, lapar, mengantuk tetapi BERSABAR apabila isteri tak masak sebab alahan mengandung/anak meragam.. bolehkah kamu TETAP TERSENYUM, menyinsing lengan memasak di dapur kemudian menyuapkan makanan ke mulut isteri kamu yang juga lapar, urus kencing berak & mandikan anak-anak untuk beri isteri ruang untuk dirinya? Basuh, lipat baju yang menimbun? Atau kamu akan sengaja pulang lewat sebab mahu lari dari menjaga anak-anak & makan sahaja di luar?
Yang perempuan sudah bersediakah untuk mentaati seorang lelaki yang baru hadir dalam hidup, bersediakah menanggung jerit perih alahan mengandung, sakit bersalin, berpantang, realiti anak mahu mengempeng berjam-jam sampai badan menggigil lapar & lesu yang amat? You are giving your life for your children. JANGAN MIMPI hendak makan, mandi, tidur dengan aman selagi anak masih kecil..

Apabila kamu membentak marahkan orang tua.. kenapa susahkan orang nak kahwin.. padahal kamu tidak sedar.  Ibubapa sedang mendidik kamu bahawa kehidupan selepas kahwin itu BUKAN MUDAH sebab itu mereka mahu kamu berdikari sekurang-kurangnya cuba hadapi susah sendiri tanpa harapkan orang lain sebab kahwin memang senang tetapi menjadi ketua keluarga & ibu rumahtangga itu tidak mudah!


Tak sedikit yang rumahtangganya runtuh disebabkan masalah KEWANGAN, TIDAK FAHAM & TIDAK MELAKSANAKAN TANGGUNGJAWAB, TIADA KEPERCAYAAN, PERSEFAHAMAN dan lain2, walaupun asalnya perkahwinan itu diawali atas dasar cinta yang mendalam.


Malangnya kita hanya menyedari setelah kahwin.. Untuk menjayakan hidup berumahtangga.. Cinta saja tak cukup rupanya.. barulah kita sedar quote 'rezeki setelah nikah' itu perlu diusahakan & disertakan dengan ujian bukannya terus bergolek masuk dalam mulut.
Cuma ketika itu baru kita sedar.. betul apa mak ayah kata... "cinta saja tidak cukup...."


Credit to :
Kak Jie Nazirah & Saya Gja

♥syukran si comel kerana sudi membaca di sini,jangan lupa tingalkan komen yew sayang^^♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
© Copyright | All Right Reserved by Site Owner