01 Jun 2015

PART 2: betul ke sakit???




Leha mengesat air matanya lalu memandang Marlia dengan wajah kehairanan.

“Lia, kau dah kawin? Kenapa kau tak bagi tahu aku kau dah kawin? Sedangkan kita sekampung. Dari kecik lagi kite dah berkawan. Sampai hati kau. ” ujar leha dalam keadaan tersedu sedan.

“sudah-sudah lah tu leha. Dari dulu lagi aku dah pesan jatuh ni sakit. X ada jatuh yang buat kita bahagia. Sekarang kau dah kecewa macam ni. Tak bestlah. Aku nak kawan aku yang dulu. Yang sentiasa gembira dan sentiasa cari akal nak kenakan kawan kau ni.”  Marlia cuba memujuk sambil tangannya lincah mengemas pakaian Leha. Dia nekad, leha perlu dikeluarkan dari kemelut cintanya.

“Eh! Kau nak buat apa dengan baju-baju aku tu??” Tanya leha.
Marlia hanya tersenyum. Sekarang bukan masanya untuk dia membebel dengan segala mak nenek teori cinta, tapi adalah saat untuk sahabatnya merasai nikmatnya bercinta. Dia sanggup berkorban demi sahabatnya.

“Sekarang ni aku nak kau buang jauh-jauh air mata kau ni dan ikut aku. Aku nak kau rasa apa yang aku rasa sekarang. Dulu aku ajak kau ikut aku bercinta kau tak nak kan? Sekarang aku bukak balik tawaran aku tu untuk kau.” Ujar Marlia.

“Kau dah gila? Takkanlah disebabkan aku tersiksa jatuh cinta, kau terus nak bermadu dengan aku? Apa? Tak  ada kerje lain ke yang kau boleh buat? Kau tak kesian ke kat suami kau? Orang lain usaha halang suami diorang dari berpoligami, yang kau sibuk2 nak laki kau berpoligami. Ee.. tak fahamlah aku dengan kau ni.” Leha semakin geram denagn sahabatnya. Marlia hanya menggelengkan kepala sambil  melangkah mendekati sahabatnya.

“Leha, aku tak sanggup tengok kau membazirkan air mata kau untuk lelaki yang dah buat kau sakit. Sekarang kan study week. Dua mingggu lagi kita nak exam. Kau mampu ke study dalam keadaan kau macam ni? Silap haribulan, habis semua buku-buku kau terpaksa telan air mata kau ni. Kau nak ke ustaz palsu idaman kau tu tu terus-terusan tersenyum melihat kelemahan kau? Sebab tu aku nak kau ikut aku. Nanti kat sana, kita boleh study sama-sama lepas semuanya selesai. Lepas kau rasa nikmatnya BERCINTA. Bukannya jatuh cinta. okay? Aku janji kau tak akan menyesal dengan apa yang aku nak buat kat kau. Dah jom! Nanti lewat pulak sampai. ” Marlia menarik lengan sahabatnya.

Di dalam kereta, leha tertidur dek kerana terlalu letih menangis. Sebaik sahaja tiba ke destinasi, Marlia mengejutkan sahabatnya untuk menunaikan solat maghrib. “Leha… leha… bangun. Kite dah sampai ni”. Leha yang masih mamai membuka sedikit matanya lalu kembali meyambung tidur. Aik! Hmm sleeping beuty ea.. nanti kau … Marlia memerhati jam di dashboard keretanya. 7.35 malam.. 

‘ish! X boleh jadi ni. Kang terlepas maghrib susah pulak’ .. Marlia bermonolog. 

Marlia mencari akal untuk mengejutkan leha yang sememangnya  tidur mati.  Tiba-tiba dia terpandang sebuah CD lagu tentang tentera Al-Qassam.  Dia memasang CD tersebut lalu menguatkan volume hingga ke tahap gegar! Maka bergegarlah kereta tersebut dengan bunyi tembakan. Leha yang terkejut terus menundukkan kepalanya sambil meletakkan kedua dua tapak tangannya ke telinga.

“Tolong! Tolong! Tolong  jangan tembak aku. Aku merayu. Aku tak nak mati lagi. Aku tak kawin lagi. Aku janji, aku akan ikut cakap kau. Kau mintak je apa yang kau nak. Aku tunaikan. Tapi tolong! Jangan tembak aku. ” Leha merayu dalam keadaan yang terketar-ketar. Marlia yang memerhati dari tadi menahan ketawanya lalu meneruskan misisnya untuk mengenakan leha.

“Betul kau akan ikut cakap aku?” Marlia bertanya menggunakan suara yang garau. Leha mengangguk-anggukkan kepalanya dalam keadaan yang masih menunduk. 
.
“Baiklah kalau macam tu aku nak kau keluar dari kereta ni sekarang! ” ujar Marlia masih dengan lakonannya. Leha yang  ketakutan keluar dari kereta dalam keadaan yang terketar-ketar tahap Parkinson. Sebaik sahaja dia keluar dari kereta, Marlia berdiri di hadapan Leha yang masih menundukkan kepalanya.

“Ok.. aku dah keluar.. kau bagi tahu aku apa yang kau nak! Tpi aku bagi tahu awal-awal mak ayah aku bukan orang kaya. ” kata Leha.


“Baiklah sekarang ni, aku nak kau ikut aku solat maghrib. Kalau tak, aku tembak kau kat sini. ” Marlia meneruskan lakonannya. 

Leha yang pada mulanya berasa takut mulai curiga. ‘ada ke orang jahat suruh tawanan dia solat? Macam pelik je.. macam ganjil je.. ’ Leha mengangkat wajahnya meghadap Marlia. 

“Cis! Kau ni Lia.. nak tercabut jantung aku kau thu? Mujur aku tak terkencing kat sini.” Leha berasa geram.

“Dah tu, yang kau sambung tidur balik tu kenapa? Tak payah nak sleeping beuty sangat lah. Jom solat. Lepas ni baru amik barang dalam kereta.” Kata Marlia. 

Leha memerhati keadaan sekeliling. Mereka bukan di kampung, namun suasananya seakan-akan di dalam sebuah kampung.  ‘BAIT AL- MIFTAHUL RAUDHAH’  leha membaca tulisan yang tertera di hadapan pagar itu beberapa kali sambil cuba memikirkan maksudnya. Rumah kunci pintu syurga? ‘ Awat la dia bawak aku mai sini. Rumah anak yatim ke rumah orang tua ni? 

Ah! Lantaklah maybe suami dia ada kat sini kot.’ Leha membontoti langkah Marlia menuju ke sebuah surau kecil yang ada di kawasan berpagar tersebut. Sebaik sahaja mereka selesai menunaikan solat fardhu maghrib  secara berjemaah, leha bersiap-siap untuk keluar dari surau tersebut. Namun langkahnya terhenti apabila marlia menarik lengannya dan memberi isyarat supaya leha duduk disisinya.

Setelah leha duduk  di sisinya, Marlia berbisik ke telinga leha. “Tak lari beg dikejar. Tapi yang ni akan lari jauh kalau kite berdua tak kejar.” Leha berasa pelik.

‘Apa2 ajelah minah ni. Tak payah lah nak buat suara menggoda sangat. Buang tebiat ke apa. Tadi nak sangat jadi raksasa. Sekarang ubah watak pulak ala-ala bidadari gitu. Hmm..’ leha bermonolog sendirian sambil memerhati ke hadapan surau. Kelihatan seorang Ustaz yang agak berusia sedang membetulkan mikrofon.

“Ujian suara, subhanallah.. subhanallah.. okeh.. canteek.”suara ustaz tersebut bergema di dalam surau. Leha bermonolog lagi di dalam hatinya. 

‘Eh, biar betul Marlia ni… takkan ustaz ni suami dia kot. Dah lah tua. Gelap pulak tu… eee.. gelap masa depan.’ sesedap ayam masak lemak cili api aje  leha mengutuk insan dihadapannya. mukur lah ustaz tu tak dengar. kalau tak berasap telinga ustaz tu termakan masak lemak cili api buatan Leha ni. 

Marlia menjeling sekilas sahabat di sisinya lalu berbisik sesuatu ke telinga Leha. “Ehem… x berkelip aku tengok kau pandang Ustaz Fahmi kat depan tu. Ingat! jangan tengok siapa yang memberi, tapi tgok apa yang diberi. Lapangkan hati kau inshaallah kau akan rasa apa yang aku rasa. BERCINTA.” Sengaja Marlia menekankan perkataan bercinta tersebut menggunakan nada iklan Yusuf tayyob. 

Leha cuba melakukan seperti mana yang dipinta oleh sahabatnya kerana dia juga ingin bahagia seperti sahabatnya. Tidak pernah sekalipun dia melihat sahabatnya mengeluh walau sebesar mana pun dugaan yang menimpanya. 

“Bismillahirrahmanirrahim, apa khabaq semua? Adik-adik, kakak-kakak dan ibu-ibu dan ayah-ayah sekalian inshaallah  malam ni kita nak sembang-sembang tentang bahagia. Sapa rasa kat sini dia dah cukup bahagia??? ” suasana surau kelihatan sepi. Tiba-tiba seorang kanak-kanak dalam lingkungan 5 tahun mengangkat tangan sambil berdiri.

 “Abi! Yob race Yob bahagiaaa cangaaaatt! Yob bahagia cebab abi cayang Yob. Abi celalu buat Yob dan adik-adik gembira. ” kanak-knak lelaki tersebut bersuara lantang sambil berlari memeluk ustaz di hadapan. Ustaz Fahmi membalas pelukan Yob sambil mengangkatnya ke atas riba. Dalam masa yang sama, dia cuba menahan sebak di dada. Marlia sudah mula mengesat air matanya. Manakala Leha terkedu dek kerana jujurnya pengakuan soarang anak.

Ustaz kembali menyambung bicaranya. “Baiklah, sebelum kita tahu kita dah bahagia ke belum kita kene thu apa taarif bahagia pada diri kita. kalau kita beri difinisi bahagia tu hanyalah kegembiraan di sisi insan tersayang, maka apabila kita tak mampu berada dekat dengan mereka hati kita tak akan bahagia. Malah ada jugak yang mengaggap hanya dengan berkahwin sahaja setiap penderitaan dalam hidupnya akan berakhir dan dia akan menemukan bahagianya saat dia bersama suaminya. Namun bahagia tersebut akan hilang tatkala dia tahu suami yang dia dambakan untuk memberi kebahagiaan padanya mempunyai calon lain untuk dijadiakn isteri kedua.  Kalau kita mendifinisikan bahagia itu hanyalah dengan kekayaan harta di dunia, maka kita tak akan bahagia apabila kita mula diuji dengan keadaan yang serba kekurangan.” Ustaz fahmi menerangkan dengan panjang lebar. Leha benar-benar tersentap dengan apa yang dikatakan oleh ustaz tersebut. 

“Oleh itu, sama-samalah kita betulkan difinisi bahagia dalam diri kita. bahagia yang hakiki terletak di dalam hati kita, hati yang sentiasa dekat dan berusaha untuk terus mendekati Allah. Bahagia itu adalah ketenangan hati yang sentiasa dekat dengan Allah. Sentiasa redha dengan setiap ujian yang Allah hadiahkan. Apabila hati kita berasa tidak tenang, maka hilanglah secebis kebahagiaan dalam diri kita. nak tahu kenapa? Hati kita menjadi tidak tenang saat kita mula memalitkan coret-coret hitam dalam hati kita. kesalahan yang pada mulanya kita nampak kecil, kita abaikan dan terus-terusan melakukan kesalahan tersebut. Hinggalah pada suatu saat, hati kita merintih  sakit yang teramat. Maka dari itulah datangnya kegelisahan. Sedarlah bahawa kegelisahan dalam hati kita adalah hidayah daripada Allah agar kita kembali kepadanya. Kembali mencari bahagia yang hakiki. jangan pernah biarkan kebahagiaan itu hilang dek kerana sikap  kita yang mengecilkan skop difinisi bahagia itu sendiri.  ” kelihatan beberapa orang jemaah sudah mula mengangguk-angguk tanda faham akan pengisian yang disampaikan.

Saat itu Leha benar-benar tersentap seolah-olah pengisian pada malam tersebut ditujukan buat dirinya. Satu persatu dosa-dosa yang dia lakukan kembali bermain diminda. Dia sudah mula berani membohongi ibunya bahawa dia tidak dapat pulang bercuti di rumah dek kerana ingin bertemu dgn jejaka idamannya. Dia sudah mula meninggalkan majlis-majlis Ilmu yang dahulunya menjadi peneman hujung minggunya bersama Marlia. Dan yang paling teruk dia pernah meninggalakn solat dengan alasan masih uzur setiap kali marlia menziarahinya di asrama semata-mata hendak membalas mesej-mesej prince charmingnya. 

Bukan perasaan gelisah itu tidak pernah hadir dalam dirinya, namun setiap kali perasaan itu hadir dia menepis dengan alasan  Allah maha penerima taubat. Hatinya benar-benar telah gelap diselindungi segala maksiat yang dirasakan indah buatnya.  Setitis demi setitis air matanya mengalir membasahi tudungnya. 

Marlia yang perasan akan perubahan sahabatnya memeluk  bahu sahabatnya. “leha, masih belum terlambat untuk kau mencari bahagia yang hakiki dalam diri kau. Macam tu jugak dengan aku. Menangislah sahabat, setiap titis air mata kita yang menitik ni jugak akan dipersoalkan kerana apa dia menitik. Dan aku bangga kerana kau mengizinkan air mata kau mengalir demi sebuah perubahan.”

Suara ustaz fahmi kembali bergema di segenap ruang surau. “percaya lah. Setiap insan ada hak untuk merasa bahagia. Saat kita rasa nikmatnya dekat dengan Allah, setiap ujian yang datang daripada DIA sama ada ujian kesenangan mahupun kesusahan akan dihadapai dengan tenang. Nak tahu kenapa??? Sebab dia rasa yang Allah ada untuk dia. Dia mampu bahagia dengan ujian yang datang padanya. ” ustaz fahmi menamatkan kuliah maghribnya dengan sepotong doa.

Setelah selesai solat isyak, Marlia dan Leha beriringan keluar dari surau. Dalam perjalanan menuju ke  kereta, mereka terserempak dengan ustaz fahmi. Leha berasa malu kerana dia yakin ustaz fahmi nampak dia menangis tadi. Belum sempat Leha melajukan langkahnya, mereka telah ditegur oleh ustaz tersebut. “Marlia, awak bawak staf baru ke? Bukan ke x lama lagi nak exam?” ustaz fahmi memulakan perbualan.

“Err.. tak lah ustaz, ni lah kawan yang Lia cerita hari tu. Yang belajar satu kampus dengan Lia. Nur Saleha namanya. ”

‘ Amboi,, dah nikah pun masih ber ustaz ustaz lagi.. tak romantik langsung.. tpi caring jugak suami dia ni tentang pelajaran bini dia.  Eh! Takkan dia tak tahu kenapa bini dia bawak aku ke sini? Ada ke patut dia ingat aku ni staf baru? Agak-agak dia terkejut tak kalu bini dia tu bagi  tahu aku ni calon bini baru dia? Eh! Astghfirullah… apa aku ni.. x boleh2. Aku x nak rosakkan rumah tangga kawan aku. ’  tanpa sedar leha menggelengkan kepalanya pantas..

“Err.. knp Nur Saleha? Ada apa-apa yang tak kene ke? ” tanya ustaz fahmi.. Leha kembali tersedar.

“Eh, x ada apalah ustaz. Hihi. ” Leha menggaru-garu kepalanya. 

Selang beberapa saat, seorang kanak-kanak-kanak perempuan lengkap bertudung datang menghampiri mereka. “umi lia.. umi lia.. jomlah masuk.. adik-adik  yang lain lain dah lama tunggu umi lia sampai….  ” kata kanak-kanak tersebut. Lalu memandang kearah Leha sambil tersenyum. 

“Umi lia bawak umi baru ea.. cantiklah umi baru ni.. umi baru ni nama apa? ” tanya budak tersebut dengn penuh keterujaan. 

“ni kawan umi Lia.. Zainab dengan adik2 boleh panggil acik Leha.. nanti umi masuk dengan acik Leha ea. Sekarang Zainab masuk dulu. Umi ada hal nak bincang dengan acik Leha.” Kata marlia sambil mengusap kepala Zainab.. zainab berlari-lari anak masuk ke dalam salah sebuah bangunan kecil seakan-akan chalet yang tersusun berderet di kawasan tersebut.

Ustaz fahmi yang dari tadi hanya menjadi pemerhati kembali bersuara. “Takpelah, Lia bawak kawan lia masuk rehat dulu kat dalam. Buatlah apa2 yang patut. Pastikan budak-budak tu tak tidur lewat ea. Saya mintak diri dulu. Assalamualaikum. ”

“waalaikumusslam.. ustaz..” Marlia dan leha menjawab hampir serentak. Kini hanya tinggal mereka berdua yang berjalan menuju ke kereta. 

Leha yang semakin keliru hanya mendiamkan diri sambil ber monolog sendirian. ‘macam pelik je.. tak duduk sekali ke diorang ni? Aku kena dapatkan penjelasan dari Lia.’ Leha menghentikan langkahnya. Marlia yang perasan akan tindakan sahabatnya turut mematikan langkah. “kenapa ni? Kenapa muka macam ayam tercekik biji durian je aku tengok.” Marlia menyoal. 

* adakah segala persoalan yang bermian di minda leha akan terungkai?
* mengapakah ustaz fahmi tidak tinggal sekali bersama Marlia? kejamkah dia sebagai seorang suami? 

nantikan episod akan datang.. 

karya: Panda Bulat





♥syukran si comel kerana sudi membaca di sini,jangan lupa tingalkan komen yew sayang^^♥

0 Massage:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
© Copyright | All Right Reserved by Site Owner