15 Jun 2015

CERPEN: PELUK LAH AKU




           zarina berjalan pantas menuju ke biliknya.. dia tahu waktu maghrib hanya tinggal 30 mint sahaja lagi... biaselah.. bukak puase dulu baru nak solat.. kalu dah bersembang tu.. tak ingat dunia dah...
sebaik sahaja selesai solat maghrib, dia berteleku sambil memandang ke bawah.. sungguh dia rindu... rindu pada sesuatu yang bernama pelukan.. rindu untuk melihat senyumannya... tanpa disedari dia memeluk tubhnya sambil mengalirkan air mata..

"ya Rabb.. kau lindungi dia walau dimana dia berada...aku rindu.. kenapa aku rse macam ni? aku sayang dia ya Rabb.. kalau dulu, dia selalu pegang tangan aku saat dia bertutur denganku.. sungguh aku jauh darinya ya rabb.. namun aku mohon, jgn kau jauhkan hati aku dari hatinya ya rabb..
berkatilah hidupnya dengan rahmat dan kasih sayangmu.. kurniakan kebahagiaan buatnya di dunia dan akhirat.. hanya kain putih yang tersarung di badan ku ini sahaja yang menjadi pengubat rinduku padanya.. " zarina mencium telekung yang dipakainya.. dalam beberapa saat dia sudah pun terlelap.. 

***
(flash back)
"eh, wani, kau beli kat mana telekung ni. cantik lah.. tebal, berat,, selesa pulak tu.. mahal tak? berapa harga kau beli? " tanya zarina kepada teman sebiliknya..

"owh.. tak mahal pun.. RM68 je.. mak aku yang beli kat kedai di teluk intan.. kalau kau nak tahu, telekung ni famous tau sekarang. tengok kawan-kawan kita ramai yang pakai. memang selesa.. kain dia berkualiti.. tak jarang.. tak payah susah-susah nak pakai tudung kat dalam. ustazah siti ada jugak jual telekung jenama amirul ni.." balas wani yang masih besimpuh di dalam surau..

"owh... oklah aku nak masuk bilik PA sistem jap.. kejap lagi azan isyak.. aku nak pasang radio.. takut diorag semua lambat pulak datang surau dengan alasan x dengar azan.. diorang tu ada je akal kalau hati tu dah nekad nak SOLDOM ".. balas zarina.

sejak duduk asrama, macam-macam bahasa baru yang dipelajarinya.. yang bestnye perkataan tu direka oleh senior-senior generasi terdahulu.. dipakai sejak turun temurun. nak tahu apa perkataan tu? haa! tengok kat bawah ni
BOTAM (bola tampar)
BOJA ( bola jaring)
BOBAL (bola baling)
SOLDOM (solat dalam dom)
SOLEK (solat dalam bilik)
MENCAPUB (mencari publisiti)
ngeh3.. unik kan?

            sebaik sahaja selasi azan berkumandang, seorang wanita yang agak berumur masuk ke dalm surau melalui pintu hadapan. perlahan-lahan dia membongkokkan sedikit badannya untuk bersalaman dengan jemaah surau yang berada di saf hadapan.. sebaik sahaja tiba di hadapan mimbar, mikrofon klip diambilnya sambil memerhatikan keadaan sekeliling..

"Assalamualaikum. anak-anak.. apa khabar? " tanya ustazah siti dengan suara yang lembut.

maka bergemalah surau tersebut dengan suara anak-anak didiknya menjawab salam... malam itu solat isyak diimamkan oleh ustazah siti.. sebaik sahaja
selesai solat isyak, sedikit peringatan disampaikan oleh ustazah siti buat anak-anak didiknya.

"anak-anak, ustazah harap antunna semua jagalah adab baik-baik. janganlah menjerit-jerit waktu maghrib, malu ustazah dengar. nanti apa pulak kate guru-guru lain yang duduk dekat dgn asrama kita.. lagi satu, tutuplah aurat sebaik mungkin. jgn keluar bilik x pakai tudung, warden lelaki bila-bila masa je akan masuk andai berlaku kecemasan. ustazah tak nak anak-anak ustazah tercalar maruahnya."
zarina menganggukkan kepalanya tanda setuju. entah pesanan ini kali yang keberapa keluar dari mulut ustazah.. namun masih ada pelajar yang tidak mengendahkan langsung apa yang diperkatakan. selaku ajk badan dakwah, dia juga berasa kecewa kerana masih belum mampu mengubah biah di sekolah tersebut.
sebaik sahaja semua pelajar keluar dari surau, seperti biasa zarina menutup semua suis aircond kipas dan lampu. dia dan ustazah siti beriringan ke dewan makan untuk minum malam.
keesokannya, sebaik sahaja waktu rehat tiba, dia berjalan menuju ke surau guru untuk menunaikan solat duha. memang sudah menjadi kebiasaan setiap kali waktu rehat, dia akan ke sana. mana tidaknye, bulan ramadhan lah katekan.. mana ada orang pergi dewan makan.. smile emoticon
dalam perjalanan pulang ke kelas, tiba-tiba ustazah siti memanggil zarina dari jauh. zarina pantas berjalan ke arah ustazahnya.

"zarina, jom masuk bilik ustazah, ada bende yang saya nak bagi pada kamu." kata ustazah siti.
zarina sudah mula ketakutan.. 'alamak! markah ujian kot.. alahai.. berapa lah aku dapat.. '
"baik ustazah." zarina membalas sambil membontoti ustazah siti. dalam hatinya.. 'ya Allah,, jgnlah turun markah kali ni.. mati aku kalu turun.. apa aku nak jawab dengan umi...'
sebaik sahaja dia duduk di hadapan meja ustazah siti, dia memerhati keadaan sekeliling.. memang ada beberapa bungkus kain telekung jenama Amirul di dalam tersebut. 'ooo.. betul lah, ustazah pun ada jual.. nak beli mahal sgt,, lagipun telekung sekarang pun elok lagi.. aku doa ajelah spy usaha ustazah mendapat berkat dari Allah.. bukan senag nak niaga.. susah kot.'
sedang Zarina bermonolog di dalam hatinya, tiba-tiba ustazah fatimah meletakkan satu bungkusan berwarna kelabu di hadapannya. zarina pelik. 'aik! takkan ustazah bungkus kertas soalan dalam ni. buat susah-susah je..apelah ustazah ni'
perlahan-lahan zarina mengambil bungkusan tersebut lalu membukanya.. alangkah terkejutnya Zarina apabila dia mendapati, di dalam bungkusan tersebut terdapat sepasang kain telekung.. telekung Amirul.

"kamu ambik lah telekung tu. ustazah memang nak bagi pada kamu. boleh lah buat pakai raya nanti. " kata ustazah siti.
"tapi ustazah, mahal ni... ustazah kan niaga. kesiain ustazah. " kata Zarina. sungguh dia tidak berani menerima pemberian tersebut. andai ada kawan-kawan yang tahu apa pulak diorang kata.. dia tak nak ustazah digelar pilih kasih..

"tak pe.. ambik je.. rezeki semua di tanagn Allah. tak rugi hanya kerana kita memberi. kalau kita nak bagi hadiah, bagilah apa yang kita sayang, itulah yang sebaiknya.." kata ustazah siti.
Zarina berasa terharu.. sungguh dia tak sangka dia dapat menyarungkan telekung jenama amirul itu ditubuhnya.
"nanti, klaau kamu dah keluar dari sekolah ni, jangan lupa jenguk adik-adik kat sini. diorang masih perlukan senior untuk membimbing dan memberi semangat. ustazah teingin nak tengok perubahan dalam sekolah ni.. "
***
Bip! Bip! getaran telefon bimbit zarina mengejutkan dia dari tidurnya. penggera dah berbunyi tanda waktu study dah bermula.

"Astaghfirullah.. aku tertidur rupanya.." Zarina mengesat peluh yang menitik di dahinya. dalam lenanya, dia dapat rasakan pelukan hangat si dia yang sangat dirindui..

ya.. sorang murabbi yang banyak mengajar erti perjuangan.. seorang murabbi yang memiliki sekeping hati yang suci.. masih dia igt air mata yang tak henti mengalir pada hari persaraan ustazah siti.. dan antara kata-kata yang x dapat dia lupakan,

"janganlah nangis, ustazah x pergi mana pun. ustazah bersara eje... zarina masih boleh jumpe ustazah,. ustazah ngajar lagi, cume tak macam sebelum ni lah. "

sungguh kuat semangat mendidik dalam diri murabbinya.. tanpa berlengah zarina terus berwuduk untuk menunaikan solat isyak.. telekung dilipat rapi dan di sangkut di tepi almari bersebelahan dengan telekung yang dijahit umminya sebelum dia melangkah ke alam kampus..

telekung-telekung tersebut dipakai secara bergilir-gilir. kerana hanya dengan cara itu dia dapat merasai hangatnya pelukan insan-insan yang bergelar murabbi.. termasuklah uminya.
moga satu hari nanti dia mampu menjadi seperti mereka..

Penulis: Panda bulat




♥syukran si comel kerana sudi membaca di sini,jangan lupa tingalkan komen yew sayang^^♥

1 Massage:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
© Copyright | All Right Reserved by Site Owner