08 April 2014

Nak berniqab?? Jom baca nie .

Nak berniqab? Baca ni...
Perbualan saya dengan akhi mizie dalam Group Kekasih Rasulullah
***
Akhi mizie: Ustaz uthman kata.. biar kan sahaja kalau ada yg on off pakai purdah.. sEbab itu akan mmbiasakan mereka utk pakai purdah.. apabila yang berpurdah maka dengan sendirinya pemakaian mereka akan mengikut syaraq seperti besar dan labuh..

Biarkan mereka belajar berniqab dari kita kondem kan mereka lebih baik kita sedarkan mereka yg tak menutup aurat
Ramai yang berniqab condemkan sahabat sendiri yang mula berniqab
Dan ada yang belum berniqab cuma bertudung pun condemkan orang berniqab..

KEnapa nak condemkan orang berniqab.
Biarkan mereka sedang blajar berniqab insyaAllah mereka akan belajr cari ilmu tentang niqab.
Mulakan dari perbuatan baru lah datang nya ke ikhlasan
Ada yg tahu tentang kelebihan niqab tapi taknak berniqab..
Dah blajr tinggi2 tapi tetap nak kondemkan golongan yang nak blajar berniqab
Sebab itu x mustahil ramai yang tak nak berniqab untuk amal.sunnah sahabiah

Ramai yg kata takut jd fitnah....
What is fitnah....

Fitnah tu lah yg x tutup aurat ..
Dari Ummu Athiyah berkata: Rasulullah saw memerintahkan kepada kami untuk keluar pada hari Fithri dan Adha, baik gadis yang menginjak akil baligh, Wanita-wanita yang sedang haid maupun wanita-wanita pingitan. Wanita yang sedang haid tetap meningggalkan shalat, namun mereka dapat menyaksikan kebaikan dan dakwah kaum muslim .
Aku bertanya, “Wahai Rasulullah salah seorang diantara kami ada yang tidak memiliki jilbab?”
rasulullah saw menjawab: Hendaklah saudarinya meminjamkan jilbabnya kepadanya (HR Muslim).
***
Marziah: Condemn yang bagaimana?
Akhi mizie: 'Niqab di pakai ikut trend'
Selfie dan lain lain lagi tomahan yg di lempar pada mereka yang berniqab..

Mereka nie mula2 berniqab mEmag akan rasa mcm tu .
Apabila dh lama pakai dan dah dapat ilmu, benda mcm tu barulah dtg keikhlasan
Bnda ikhlas kena paksa..
Nak datang ikhlas kena paksa..

***

Marziah: Saya menganggap itu semua bukan tomahan tapi teguran tanda sayang. Sebab apa ana kata begitu? Sebab bagi yang dah lama pakai niqab dia dah tahu persis perasaan pakai niqab dari segi pandangan masyarakat dan lain2. Jadi atas dasar sayang dia menegur. InsyAllah bukan dengan kata2 yang kesat.

Akhi Mizie:Nasihat bUkan di khalayak ramai
Kena faham bab teguran nasihat
Adab memberi nasihat
Sbb apa ulama mukhtabar tak memberi teguran secara terbuka
Sbb akan mnjatuhkan aib
Tanda syg kena lah secara personal..
Tajdid niat..
Bagi permahaman apa itu sunnah berniqab..

Mereka mula2 mmg x tahu.. jika di kondem secara terus maka minat nak amal sunnah akan hilang
Nak dtg istiqamah kena mula dari paksaan..
Kalau tak nak paksa tak dtg istiqamah

***

Marziah: Rata2 yang minta pendapat saya ialah insan yang minta izin mak tapi mak tak kasi. Jadi pakai senyap2. Saya cuma minta mereka berterus terang dengan keluarga.

Akhi Mizie:Sbb kita dr latar belakang berbeza
Ada yg dtg dr family yg kenal agama
Ada yg baru berjinak mendalami agama

***

Marziah: Ya. Ada ibubapa yang pakai tudung susah memadai bagi mereka sebab tu anak usrah ana ramai mengadu mak ayah tak kasi pakai tudung labuh
Semuanya sebab khuatirkan pandangan masyarakat sekeliling.

Akhi Mizie:Sbb mrka blm faham apa itu niqab
Sbb tu kena faham kan mereka
Biar on off
Pandangan org sekeliling x dpt kita pegng utk jd kan sbagai hukum utk kita x amal sunnah
Bnda nie kalau tak di zahirkan maka akan mnyebabkan org x akan kenal lagi segala sunnah

***

Wallahualam. Moga membuka mata kita.
=)

Copy paste dari mar :)


♥syukran si comel kerana sudi membaca di sini,jangan lupa tingalkan komen yew sayang^^♥

0 Massage:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
© Copyright | All Right Reserved by Site Owner