12 September 2013

nasihat dari seorang sahabat :')

Teman, bangunkanlah aku saat aku jatuh. Kuatkanlah aku saat aku lemah. Didiklah aku saat aku jahil. Ingatkanlah aku saat aku lupa. Tegurlah aku saat aku melakukan sesuatu yang lagha.
 
Setiap manusia yg sudah mengucap syahadah, dia adalah daie di muka bumi nie
Setiap manusia mmg lahir tak sempurna.
Cuma yg akan lepas, kte jadikan pedoman, dan yg akan dtg,
 kite jadikan dy sempadan dan benteng supaya tak kite xkan jatuh lagi ke jurang yg sama

Sapa-sapa layak beri nasihat hatta seorang daie hebat pun bukanlah sempurna.
 Ulama yusuf qardawi pun penah melakukan ksalahan dlm mengeluarkan fatwa. Ini kte yg ilmu nye boleh di kira brpa cbgnye kan. Tapi, ape yg ulama yusuf qardawi buat? 
Dy mengaku dy bersalah dan dy tetap terima hujah org ke ats dy.
 Itu org ckp. Daie nie x smpurna. Tpi, setiap manusia berhak utk berdakwah.

Cuma, one thing yg kena lekat dlm kepala. Kite jangan ingat setiap ape yg kte dakwah, semua org mampu utk terima. Yg penting, kita dan lepaskan kerja dakwah kita
Yang bagi kita was2 tu syaitan, hg buang nafsu tu jauh jejauh.
Dalam hidup ni kalau kita nak impress manusia, yes kita takkan mampu. Sebab keinginan manusia nie berbeza. Tapi, ape yg kita mampu Ialah terus berdakwah dan berdakwah.
Satu hakikat yg kite kena terima, bila kita berdakwah pada family sendiri, perkara penting yg mereka akn pandang sejauh mana AKHLAK kita. Dan, bila berdakwah pada kwn sendiri, mereka akn pndg sejauh mana AMAL kita. Itu hakikat.

So, bila kita tahu itu hakikat. Kita patut perbaiki diri kita terlebih dahulu kan walaupun bukanlah 100 peratus.
Mcm kata hasan al-banna: 
perbaikilah dirimu disamping mengajak org lain kepada kebaikan
Ak support hg dari blkg, teruskan berdakwah.
Bila kita berdakwah ke arah kebaikan, d
lm masa yg sama cuba kte improve diri kita ke arah kebaikan juga. Bukan pada lubang yg sma
Klu nk kata x layak kan jannah. Ak pun bukanlah layak jugak kan nak bagi nasihat kt hg. Tpi, kte tepis jauh2 perasaan tu.
Nk kata dosa yg dulu tu lagi banyak dan rasa nak nangis bila terkenangkan balik betapa jahilnye kte dahulu
Perempuan nie mudah nak masuk syurga. Tapi sayang, syurga tu bukan benda free kan.
Semuanya perlu mujahadah.
Mujahadah sampai bila?
 Nak bersabar sampai bila? Sabar sampai kita terpilih untuk jumpa Dia." 
pegang erat2 kata nie.
Kita manusia yang sering alpa.
 Tatkala kita rebah kita memohon kekuatan agar sentiasa menjadi muslimah yang bermujahadah..
Kita baru kena jentik sikit, kita da mengalah kan. 
Nak jadi daie kena kuat, kena thabat, daie x boleh lemah Kalau nak kisah pasal mulut manusia, mulut manusia bukan kita mampu tutup semua.
 Untuk jaga hati manusia juga, kalau sorang dua tak apa, ini beribu malah beratus ribu manusia perlu dijaga hatinya.Untuk memudahkan kerja, jaga lidah kita. 
Sebab untuk jaga hati beratus malah beribu manusia, kita tak mampu. 
Tapi untuk jaga lidah sendiri untuk avoid orang terluka, insyaallah kita mampu.
Lepas nie, tajdid niat. Perbaharui niat. Dakwah kita sebab manusia atau sebab cinta pada agama?Dakwah kita sebab nak raih nama atau sebab kasih kita pada Dia?
So, go go go. Jgn hirau apa org nak kata.
Satu je.
Klu kte buat kerna allah, biarlah teguhnye juga kerna allah. Nak dkwah pada diri sndiri, lain x bukan kena paksa diri utk mujahadah.
Hidayah allah tu dlm pelbagai cara,
 kadang-kadang melalui akhlak org pun, mad'u(penerima dakwah) boleh jatuh cinta, dakwah itu kan cinta.
Bila da cinta, kte akan selalu cuba utk raih dan dptkn sesuatu tu kan, mcm tu lah dakwah

:hasil nukilah aniz nur iman:


alhamdulilah terima kasih sahabat ats kata-kata dan nasihat berguna ini.. terasa diri ini lemah sangat masa perasaan tu  hadir. terkenang DOSA lama. moga diri ini dapat di perbaiki dan terus dakwah kepada sahabat lain walaupun akan hadir pelbagai dugaan bila berdakwah ini..
aku sedar RASA yang hadir itu mungkin cara ALLAH nak tegur aku tentang kesilapan aku yang lalu.
terima kasih YA ALLAH ..
itu tandanya KAU masih sayangkan aku .peringatan dari ALLAH supaya aku tak terlalu jauh leka dengan tipu helah duniawi.. 
sahabat..
aku sentiasa perlukan kalian utk terus nasihat aku.
tegur lah aku jika aku salah,

nasihat lah aku jika aku terleka dgn hal  duniawi..
marahlah aku jika aku berbuat dosa.ingatkan aku jika aku terlupa..
aku sentiasa menanti teguran dari sahabat ..



♥syukran si comel kerana sudi membaca di sini,jangan lupa tingalkan komen yew sayang^^♥

0 Massage:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
© Copyright | All Right Reserved by Site Owner