12 Oktober 2011

seGalanya tentang wanita

Bismillahir-Rahmanir-Rahim ..
1. Perempuan adalah mahluk yang tak dapat didefinisikan

2. Perempuan seperti lautan, dia tunduk kepada siapa saja yang kuat berenang mengarunginya, tetapi dia ganas terhadap siapa yang lemah dan takut kepadanya

3. Perempuan mampu memendam cinta selama 40 tahun, tetapi tidak mampu menutup air muka dari kebencian meskipun sehari, sedangkan lelaki mampu memendam benci selama 40 tahun, tetapi tidak mampu memendam cintanya walau sehari

4. Kecantikan seorang perempuan terletak pada sejauh mana ia dapat menahan (menjaga) malunya dan kegagahan seorang lelaki terletak pada sejauh mana ia dapat menahan (menjaga) emosinya.

5. Mata yang paling indah tetapi juga harus diwaspadai adalah mata kaum Perempuan.

6. Jangan menyalahkan perasaan istri Anda karena perasaannya yang terbaik ialah ketika ia menerima Anda sebagai suaminya.

7. Yang diinginkan seorang gadis dari dunia ini hanyalah seorang suami dan apabila ia sudah memperolehnya, ia menginginkan segala-galanya.

8. Perempuan bisa memaafkan suatu pengkhianatan suaminya, tetapi dia tidak akan bisa melupakannya begitu saja.

9. Kecantikan Perempuan tidak berarti apa-apa dibandingkan dengan kemuliaan akhlak dan perilakunya.

10. Perempuan adalah bintang dan pelita bagi lelaki. Tanpa pelita, lelaki akan bermalam dalam kegelapan.

11. Perempuan lebih cepat daripada lelaki dalam menangis dan dalam mengingatkan peristiwa yang menyebabkan dia menangis.

12. Perempuan tertawa bila ia mampu dan menangis apabila ia menginginkan sesuatu.

13. Pudarlah kebahagiaan seorang Perempuan jika ia tidak mampu menjadikan suaminya teman yang termulia.

14. Perempuan sangat berlebihan dalam mencintai dan membenci dan tidak mengenal pertengahannya.

15. Perempuan selalu tergolong manusia halus dan lembut sampai saat dia menikah.

16. Tidak mungkin seorang lelaki hidup bahagia tanpa didampingi oleh istri yang mulia.

17. Perempuan hidup untuk berbahagia dengan cinta, sementara lelaki mencintai untuk hidup berbahagia.

18. Kebijaksanaan Perempuan terletak di dalam hatinya.

19. Seorang Perempuan yang bijaksana menambahkan gula pada kalimatnya setiap kali berbicara dengan suaminya, dan mengurangi garam pada ucapan suaminya.

20. Sesungguhnya tidak ada Perempuan yang sangat cantik, yang ada ialah kaum lelaki yang sangat lemah bila berhadapan dengan kecantikan Perempuan.

21. Bagi lelaki, yang terakhir kali mati ialah jantungnya dan bagi Perempuan adalah lidahnya.

22. Perempuan tidak diciptakan untuk dikagumi semua lelaki tetapi sebagai sumber kebahagiaan seorang suami.

23. Pada waktu bertunang, lelaki banyak berbicara dan perempuan mendengarkan. Pada saat perkawinan, perempuan berbicara dan lelakinya mendengarkan. Sesudah perkawinan, suami dan istri banyak berbicara dan para tetangga mendengarkan, hahahaa..

24. Setiap Perempuan mempunyai dua mata. Adapun Perempuan yang cemburu berlebihan mempunyai tiga mata. Satu di sebelah kanan, satu di sebelah kiri dan yang ketiga diarahkan kepada suami.

25. Perempuan pada umumnya takut akan tiga hal : tikus atau kecoa, munculnya uban dan Perempuan-Perempuan cantik yang menjadi saingannya.

26. Isteri yang bersikap jujur dan setia kepada suami meringankan setengah beban kehidupan suaminya.

27. Seorang Perempuan menghadapi kesulitan apabila ia berada di antara lelaki yang dicintainya dan yang mencintainya.

28. Perempuan mampu mengingat secara detail kenangan yang dialaminya dibandingkan dengan lelaki.

29. Perempuan memilik kapasitas memori yang unik dalam mengingat peristiwa yang dialami dibandingkan dengan lelaki.

30. Dan Perempuan adalah salah satu ciptaan mahluk Tuhan yang agung karena perempuan melahirkan sebuah sebutan panggilan "Ibu"

Apapun yang tersampaikan yang pasti menurut saya, Perempuan ada untuk melengkapi yang tak ada pada lelaki mulai dari perasaan, emosional, lemahlembut, pengertian, keluwesan, keindahan, kecantikan, rahim untuk melahirkan dan semua hal-hal yang kadang dianggap sepele oleh kaum lelaki

Karena perempuan diciptakan dari tulang rusuk lelaki, karena perempuan adalah bagian dari lelaki, apa yang menjadi bagian dari hidupnya, akan menjadi bagian dari hidup lelaki. karena engkau dan dia adalah satu, dia adalah dirimu yang tak ada sebelumnya.

~ o ~


#BERSIHKAN HATI MENUJU RIDHA ILAHI#




♥syukran si comel kerana sudi membaca di sini,jangan lupa tingalkan komen yew sayang^^♥

11 Oktober 2011

RejaB

REJAB sudah meninggalkan kita dengan seribu satu kelebihan. Berbahagialah mereka yang mengambil sepenuh kesempatan dari fadhilatnya. Jika diizinkan Allah kita akan berkesempatan bersama Rejab pada tahun hadapan.

Kini muncul pula bulan SYAABAN. Bulan yang berada di tengah-tengah antara Rejab dan Ramadan. Bulan yang juga penuh dengan fadhilat dan keberkatannya.

Hukamak berpendapat, bulan Rejab adalah bulan kesempatan untuk kita meminta ampun dari segala dosa, bulan Syaaban pula adalah kesempatan untuk memperbaiki diri dari segala macam cela manakala Ramadan pulan bulan untuk mengubat hati dan jiwa.

Syaaban bererti berpecah atau bercerai-berai. Ini kerana mengambil sempena peristiwa orang-orang Arab pada bulan tersebut berkeliaran ke merata tempat untuk mencari air. Ada pula berpendapat, Syaaban bermaksud pemisah iaitu pemisahan antara bulan Rejab dan Ramadan.

Rasulullah saw telah bersabda yang bermaksud:

“Tahukah kamu sekelian, mengapa dinamakan bulan Syaaban? Maka umatnya menjawab: Hanya Allah dan RasulNya yang lebih mengetahui.”

Baginda meneruskan sabdanya: “Kerana di dalam bulan itu berkembanglah kebaikan yang banyak sekali.” (Dipetik dari kitab Raudatul Ulama).

KEUTAMAAN SYAABAN:

Allah swt mengangkat darjat orang yang menghidupkan bulan ini dengan amalan ibadat. Allah juga banyak mengurniakan rahmat kepada hambaNya. Rasullah bersabda yang bermaksud: “Allah mengangkat amalan-amalan semua hambaNya pada bulan ini.”

Orang yang membesarkan bulan ini dengan beribadat, akan terpelihara dari maksiat. Taubatnya diterima juga terselamat dari mara bencana pada tahun berkenaan. Sabda Rasulullah saw lagi yang bermaksud: “Barang siapa yang membesarkan Syaaban dan bertakwa kepada Allah swt serta taat dan juga menahan diri daripada maksiat, Allah akan mengampuni dosa-dosanya dan menyelamatkannya daripada segala bencana yang berlaku pada tahun itu, juga daripada sakit-sakit.”

Kasih dan ketaatan orang yang beribadat pada tahun itu terhadap Allah akan kekal. Sabda Rasulullah saw yang bermaksud: “Barangsiapa yang menghidupkan malam dua hariraya dan malam pertengahan bulan Syaaban, maka hatinya tidak mati biarpun semua hati mati ketika itu.”

Diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim daripada Saidatina Aisyah Radhiallahuanha, dia telah berkata yang bermaksud: “Adalah Rasulullah saw sering berpuasa hingga kami menyangka bahawa Baginda berpuasa berterusan dan Baginda sering berbuka sehingga kami menyangka bahawa Rasulullah akan berbuka seterusnya. Aku tidak pernah melihat Rasulullah berpuasa sebulan penuh kecuali pada bulan Ramadan dan aku tidak pernah melihat Rasulullah berpuasa sunat dalam sebulan yang lebih banyak dari puasanya di bulan Syaaban.”

Nabi saw pernah bersabda yang bermaksud: “ Keutamaan bulan Syaaban ke atas bulan-bulan yang lain adalah seperti keutamaan aku di atas semua nabi-nabi yang lain, sedangkan keutamaan bulan Ramadan ke atas semua bulan yang lain adalah seperti keutamaan Allah Taala ke atas makhlukNya.”

APAKAH AMALAN YANG WAJAR DILAKUKAN DI BULAN SYAABAN?

Memperbanyakkan puasa sunat:
i. Dalam Kitab Durratun Nasihin dinyatakan bahawa Rasulullah saw bersabda bermaksud: “ Sesiapa yang berpuasa tiga hari pada permulaan Syaaban, tiga hari pertengahannya dan tiga hari pada akhir Syaaban, maka Allah swt mencatat untuknya pahala seperti pahala tujuh puluh nabi dan seperti beribadat tujuh puluh tahun dan apabila dia mati pada tahun itu maka matinya seperti orang mati syahid.”

ii. Jika berpuasa sehari dalam bulan Syaaban akan diharamkan tubuhnya dari api neraka. Dia akan menjadi taulan nabi Yusof di dalam syurga. Diberi pahala seperti pahala nabi Ayub dan Nabi Daud.

iii Jika berpuasa sebulan pada bulan Syaaban, dipermudahkan Allah kepadanya Sakaratulmaut dan ditolaknya (terlepas) daripada kegelapan dalam kubur, dilepaskan daripada huru-hara Mungkar dan Nangkir, ditutup keaibannya di akhirat nanti dan diwajibkan syurga baginya.

iv. Sesiapa yang berpuasa pada awal Khamis di bulan Syaaban dan akhir Khamis (juga dalam Syaaban) dimasukkannya dalam syurga .(Hadis Rasulullah yang dipetik dari kitab al-Barokah.)

v. Rasulullah saw turut bersabda yang bermaksud: “ Dinamakan Syaaban kerana padanya terdapat kebajikan yang amat banyak dan puasa yang lebih afdal sesudah Ramadan ialah puasa bulan Syaaban.”

Perbanyakkan doa, zikir dan berselawat kepada Rasulullah saw:
Sabda Nabi saw yang bermaksud: “Barang siapa yang mengagungkan bulan Syaaban, bertakwa kepada Allah, taat kepadaNya serta menahan diri dari perbuatan maksiat, maka Allah swt akan mengampuni segala dosanya dan menyelamatkannya pada tahun tersebut dari segala macam bencana dan penyakit.” (Dipetik dari kitab Zubdatul Wa’izhin)

Bertaubat:
Bulan Syaaban merupakan bulan untuk kita memperbanyakkan taubat kepada Allah swt.

MALAM NISFU SYAABAN:

Malam 15 Syaaban lebih dikenali sebagai malam Nisfu Syaaban.

Pada malam ini umat Islam sangat-sangat disarankan untuk memanfaatkannya kerana malam ini penuh dengan rahmat dan doa sangat mustajab.

Justeru umat Islam disaran untuk menghidupkan malam ini dengan membaca surah Yassin sebanyak tiga kali selepas solat maghrib.

>>Renung2kan & Selamat Beramal<< :))

♥syukran si comel kerana sudi membaca di sini,jangan lupa tingalkan komen yew sayang^^♥

untuK budak-budak STAM :)




stam ngn ustz stam ustaz sobur + ustaz syahir :)


assalamualikum...♥
haa ad nmpak kn pic at atas tu.. 
tu lah bakal2 mumtaz STAM banat :)
tp ak xde dlm 2 sbb ak xmik stam hehe :)
bkn rezki ak kot hua...
                                                                                    pd budak2 yg nk amik STAM esok.. :))
ak ucap an good luck kat korang smua ea.. =]]
tambah2 ag dax dax STAM maahad al-khair lil banat..^_~
caiyok2 smua ea..
 ^_^insyaLLAh mumtaz smua tahuN ni 
ak doa kan kat kowang smua...
syaNg korang smua ♥ ♥ ♥
syamira-miza-yana-wanie-jannah-farhana-
kiah-umi-syuhairah-husnina-nadhia-
hanisah-wahida-alia-risya-syamiLa-
laila-aimi-adibah-
 rindu kowg sgt2 ..tah2 hmpe xrindu un at ak kan hehe..:PP
xpe lah x ksah hehe. .syg kowg smua ketat2 tau hehe.. :)
semoga impian korg smua nk g MESIR 
tercapai .. aMINNN~~

bakal mumtaz stam smua ni..

TIME ari ANUGRAH X  SILAP AK LA kan >>.


♥syukran si comel kerana sudi membaca di sini,jangan lupa tingalkan komen yew sayang^^♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
© Copyright | All Right Reserved by Site Owner